Blog
Dieta śródziemnomorska – na czym polega i z czego się składa
Oceń ten post:
Rate this post

Dieta śródziemnomorska – na czym polega i z czego się składa?

Rate this post

Dlaczego mieszkańcy Grecji i Włoch tak rzadko zapadają na choroby cywilizacyjne? Skąd u nich tak niewielki poziom otyłości? Dlaczego cieszą się tak dobrym cholesterolem? Wszystko kryje się w diecie śródziemnomorskiej. Na czym ona polega? Poznaj jej najważniejsze zasady, a także sprawdź, jak ją stosować w polskich warunkach.

Dieta śródziemnomorska to styl życia

Z czym kojarzy Ci się dieta? Serią wyrzeczeń? Złamanymi postanowieniami? Pretensjami do samego siebie? A gdyby okazało się, że najzdrowsza dieta wcale nie jest restrykcyjna? Że pozwala na wypicie lampki wina i okazjonalną czekoladę? Tak właśnie jest w tym przypadku.

O diecie śródziemnomorskiej zrobiło się głośno jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku. Została ona wtedy szeroko omówiona przez profesora Ancela Keysa. Niedługo potem zaczęto ją stosować na całym świecie. Pokochali ją zarówno celebryci, jak i zwolennicy zdrowego trybu życia. Pojawiły się również wyniki kolejnych badań, które przemawiały na jej korzyść.

Na czym polega dieta śródziemnomorska?

Dla mieszkańców basenu śródziemnomorskiego podstawą jest aktywny tryb życia, który jest filarem tamtejszej diety. Niezwykle ważne jest podejście do posiłków. Zaleca się, aby zasiadać do nich wspólnie. Razem także wypoczywać i spędzać czas. Jedzenie zaś ma służyć dobremu samopoczuciu, a nie być powodem do zadręczania się.

Co więcej, nie ma ściśle określonej listy produktów, które są zalecane. Na diecie śródziemnomorskiej poleca się jeść lokalne warzywa i owoce. Nie powinny one być przetworzone ani poddane szkodliwej obróbce termicznej.

Zasady diety śródziemnomorskiej

Nie jest tak, że dieta śródziemnomorska ma ściśle określony jadłospis, którego trzeba się trzymać. Wręcz przeciwnie. To, co się na nią składa, zależy od miejsca, w którym się znajdujesz. Inaczej będzie ona wyglądała na południu Grecji, a inaczej w sercu Włoch. Jeszcze inną formę przyjmie w Polsce.

Tak jak pisaliśmy, najważniejszy jest styl życia, a nie ścisły jadłospis. Może być ona zatem stosowana na całym świecie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić ją także w Twoim domu.

Poniżej opisaliśmy produkty, które pomogą Ci zachować podstawowe zasady diety śródziemnomorskiej. Wiele z nich znajdziesz w polskich sklepach przez cały rok.

Polecane produkty

Co jeść na diecie śródziemnomorskiej? Polska nie cieszy się takim samym klimatem co Włochy czy Grecja. Możemy jednak wyodrębnić pewne grupy produktów, po które warto sięgać na co dzień.

Są to między innymi:

  • pełnoziarniste pieczywo;
  • pełnoziarnisty makaron;
  • brązowy ryż;
  • chudy nabiał (maślanka, jogurt, kefir);
  • ryby i owoce morza;
  • oliwa z oliwek;
  • nasiona roślin strączkowych;
  • warzywa i owoce;
  • orzechy;
  • drób.

 

A do kolacji lampka wina

Co więcej, dozwolone jest również wino. Dwie lampki dla mężczyzn i jedna dla kobiet czerwonego wytrawnego wina do kolacji są wyjątkowo zdrowe. Wino zawiera bowiem antyoksydanty o charakterze przeciwzapalnym. Wykazują się one także działaniem przeciwmiażdżycowym i przeciwdziałają nowotworom.

Jak zachować dietę śródziemnomorską?

Wbrew pozorom dieta śródziemnomorska nie jest złożona wyłącznie z surowych produktów. Jak najbardziej spotkasz się z mięsem, olejem czy rybami. Ważne jednak, aby unikać dań gotowych i przetworzonych. Nie poleca się też smażenia w głębokim tłuszczu.

W miarę możliwości sięgaj po świeże produkty. Korzystaj z gotowania na parze oraz z innych zdrowych metod obróbki żywności takich jak pieczenie w folii.

Kiedy brakuje Ci czasu na przygotowanie różnorodnego jadłospisu, sprawdź nasze diety pudełkowe. Wszystkie opierają się na zdrowej metodzie obróbki sous-vide. Wypróbuj także dietę Dash o niskim IG. Podobnie jak dieta śródziemnomorska nie wymaga ona wyrzeczeń i ścisłego jadłospisu. Jest za to bardzo zdrowa i różnorodna. Pozwala osiągnąć zamierzone cele, ciesząc się smacznymi posiłkami.

Tego unikaj

Nie jest tak, że jadłospis diety śródziemnomorskiej na wszystko pozwala. Chociaż najważniejszy jest umiar, zwróć szczególną uwagę na to, aby unikać takich produktów jak:

  • tłuste mięso;
  • smalec;
  • śmietana;
  • białe pieczywo;
  • słodycze i słodkie napoje;
  • przetworzona żywność.

Aby w pełni przestrzegać zasad diety, nie przejadaj się. Jedz kilka posiłków w ciągu dnia i pij co najmniej 2 litry wody. Nie wskazane są papierosy i inne używki. Unikaj także alkoholu. Wyjątkiem jest wino, o którym pisaliśmy kilka akapitów wyżej.

Zalety diety śródziemnomorskiej

Bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych to niezbędne elementy dla Twojego organizmu. Nic zatem dziwnego, że dieta śródziemnomorska, która w nie obfituje, jest tak zdrowa. Jakie korzyści ona przynosi?

Jedną z największych zalet tej diety jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Zapobiega ona nie tylko otyłości, ale także zawałom czy udarom. Co więcej, wpływa na:

  • poziom cholesterolu;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • cukrzycę typu 2.;
  • kontrolę glikemii;
  • insulinoodporność;
  • chorobę Alzheimera i Parkinsona;
  • choroby autoimmunologiczne.

Lista zalet diety śródziemnomorskiej może być znacznie dłuższa. Cały czas prowadzone są badania, które mają na celu udowodnienie kolejnych korzyści takiego jadłospisu. Niewątpliwie jest ona jednym z najzdrowszych sposobów odżywiania, z którego każdy może skorzystać.

Dieta śródziemnomorska a odchudzanie

Z całą pewnością dieta śródziemnomorska zapobiegnie przybraniu na wadze. Unikanie niezdrowej, tłustej i przetworzonej żywności pomoże zachować zdrową sylwetkę. Czy jednak pozwoli schudnąć? Chociaż nie jest to typowa dieta odchudzająca, może przynieść zaskakujące efekty. Wprowadzenie nowych nawyków, stosowanie deficytu kalorycznego, a także aktywność fizyczna umożliwi utratę zbędnych kilogramów.

Podsumowanie

Dieta nie musi być restrykcyjna, aby była zdrowa. Jest wręcz przeciwnie. Mamy nadzieję, że po naszym artykule wiesz już, na czym polega dieta śródziemnomorska. Jej prostota, filozofia oraz lista zalet wyróżnia ją spośród innych. Warto zaczerpnąć z niej jak najwięcej i wypróbować podobne diety typu Dash, aby przekonać się samemu.

Oceń ten post:
Rate this post
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

* pola obowiązkowe

Rate this post

Dołącz do grona zadowolonych klientów

Wypróbuj diety SuViBox i ciesz się urozmaiconą dietą dostarczaną codziennie do Twoich drzwi.