Ile posiłków powinno się jeść na diecie? - BLOG - Catering Dietetyczny Łódź, Warszawa, Rzeszów, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Wrocław
Biuro Obsługi Klienta 733 909 809; Pn-Pt 8:00-18:00; Sb-Nd 8:00-13:00

ILE POSIŁKÓW POWINNO SIĘ JEŚĆ NA DIECIE?

 

5 posiłków dziennie? Co na ten temat badania?

Przeszukując internet w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie- ile dziennie posiłków powinniśmy spożywać- najczęściej padającą odpowiedzią jest 5 dań. W pięć posiłków wliczane są trzy dania główne (śniadanie, obiad i kolacja oraz dwie przekąski). Badacze zajmujący się zdrowiem i dietą przedstawiają bardzo wiele zalet takiego rozłożenia całodziennej wartości energetycznej.

Jakie zalety ma takie rozwiązanie?

Rozłożenie wartości energetycznej na 5 posiłków sprzyja dobremu samopoczuciu. Spożywając 5 posiłków dziennie rozsądniej układamy swój plan dnia, systematycznie dostarczamy organizmowi pożywienia. Dzięki stałemu dopływowi energii mamy więcej chęci do działania i nawet na dietach redukcyjnych, kiedy już przyzwyczaimy organizm do mniejszej ilości kalorii- nie czujemy się głodni ani znużeni czy zmęczeni.

Czy takie rozwiązanie ma wady?

Nie, jeśli korzystasz z cateringu dietetycznego ;) Jeśli przygotowujesz posiłki samodzielnie- może to być bardzo czasochłonne (szukanie przepisów, zakup składników, przygotowanie dania, zapakowanie dania). Często okazuje się, że to drogie rozwiązanie, a przygotowywanie lunchboxów kończy się zakupami u firm rozwożących jedzenie po firmach bądź niezdrową przekąską w ciągu dnia.

Jak jeść?

Pierwszą naszą radą jest, aby spożywać je w odstępach co 3-4 godziny. Taka ilość posiłków sprawia, że, utrzymujemy optymalny poziom insuliny we krwi, co oznacza, że nie grożą nam gwałtowne skoki glukozy czy napady wilczego głodu. To wszystko pozwoli nam cieszyć się lepszym zdrowiem i smukłą sylwetką bez wyrzeczeń.

Przed wprowadzeniem tej zasady, warto poznać jej założenia i dokładniej przyjrzeć się każdemu
z posiłków.

Co jest najważniejsze dla nas, gdy wybieramy składniki dań?

Komponujemy dla Państwa całodzienną dietę tak, aby każdy z pięciu posiłków był smaczny
i przynosił w ujęciu dziennym (sumarycznie z innymi posiłkami) odpowiedni bilans białek, tłuszczy
i węglowodanów oraz energetyczny.

Kilka słów o naszych posiłkach:

Śniadanie (25–30% dziennego zapotrzebowania energetycznego). Należy zjeść je najpóźniej półtorej godziny po obudzeniu. Śniadanie jest jednym z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. Warto je zjeść pomiędzy godziną 6, a 8 rano (chyba że inaczej wynika z Twojego rytmu dnia). Powinny znaleźć się w nim takie składniki odżywcze, jak białko i węglowodany. Dlatego nasze proponowane posiłki to między innymi: omlety, ciemne pieczywo (pieczone u nas, bądź piekarni AGANA) podane z warzywami i twarogiem, płatki owsiane, jajka gotowane z warzywami, jogurt naturalny z owocami czy granolą (którą komponujemy sami).

 

Drugie śniadanie (5–10% dziennego zapotrzebowania energetycznego) warto zjeść w godzinach 10-11 (chyba że inaczej wynika z Twojego rytmu dnia).  W składzie tego posiłku powinny znajdować się węglowodany. Pełnoziarniste płatki zbożowe i pieczywo dostarczają węglowodanów złożonych, z których glukoza jest uwalniana wolniej, w mniejszych ilościach, przez dłuższy czas. Wartościowym źródłem cukrów prostych są natomiast świeże i suszone owoce. Wśród naszych pomysłów na drugie śniadanie są dobrej jakości jogurty naturalne z sezonowymi owocami, koktajle i sałatki owocowe, a te łączone często z produktami białkowymi i innymi cennymi dla organizmu- orzechami czy pestkami i kiełkami.


Obiad (35–40% dziennego zapotrzebowania energetycznego) Jest to zdecydowanie największy posiłek w ciągu dnia. Dlatego też polecamy spożyć go najpóźniej o godzinie 16, aby nie obciążać naszego przewodu pokarmowego na wieczór. Posiłek będzie składał się z produktu pełnoziarnistego, kaszy gryczanej czy ryżu, produktu białkowego jak porcji mięsa drobiowego lub cielęciny i sałatki/surówki warzywnej. Surówki na zimno zawsze pakujemy oddzielnie. Systematycznie wybieramy również pełne witamin i minerałów ryby.

 

Podwieczorek (5–10% dziennego zapotrzebowania energetycznego) Jesteśmy zwolennikami teorii mówiącej o tym, że po południu  lepiej spożywać warzywa niż owoce. Z naszym dietetykiem wybieramy więc często o tej porze lekkie sałatki z sezonowych warzyw, sycące warzywne koktajle czy wyciskane z warzyw soki. Podwieczorek to również dobry czas na fit słodycze ;)

 

Kolacja (15–20% dziennego zapotrzebowania energetycznego) Ważne by była lekkostrawna ponieważ to ostatni posiłek w ciągu dnia. Należy ją zjeść 2-3 godziny przed snem.  Aby zasilić mózg na całą noc, ale nie przeciążyć żołądka i wątroby, które w nocy zmniejszają swoją aktywność. Na kolację możemy zjeść ciemne pieczywo z warzywami lub sałatkę. Na dietetyczną kolację podajemy: chudy nabiał, sięgamy po pomidora, ogórek, rzodkiewkę i inne warzywa. Zawarty w nich błonnik zwiększa uczucie sytości, a dodatkowo ułatwi oczyszczanie układu pokarmowego.

 
Podsumowując- 
Będąc na diecie (bez względu na jej cel) warto spożywać 5 posiłków dziennie i korzystać z cateringu dietetycznego, by nie zastanawiać się nad wielkością posiłków oraz ich składem.Warto wybrać dobry catering dietetyczny i cieszyć się wolnym czasem, który można spożytkować na przyjemniejsze rzeczy niż zakupy, gotowanie i sprzątanie po gotowaniu.

 ;)

Przy okazji przypominamy w jakich miastach działamy:
Łódż i okolice
Warszawa i okolice
Rzeszów
Trójmiasto 
Kraków 
Poznań

#catering #cateringdietetyczny #dietapudełkowa #dietagwiazd #zdrowojem #zdrowejedzenie #5posilkow #zdrowamicha