Blog

Lubisz szparagi? Włącz je do swojej diety!

Korzyści wynikające ze spożywania szparagów

 

Sezon na szparagi już w krótce! Na większości straganów dostrzec będzie można charakterystyczne „pałki” zakończone łuskowatymi listkami. Nie zabraknie go również w naszym menu.

Historia szparaga sięga blisko pięciu tysięcy lat wstecz, to wtedy zaczęły pojawiać się pierwsze hieroglify na egipskich sarkofagach z wizerunkiem szparaga. Początkowo zbierane z dzikich upraw, aż do 200 roku p. n.e kiedy w Rzymie opanowano ich uprawę.

Jakie szparagi warto jeść?

Występujące w trzech odmianach : zielone, fioletowe i białe. Największą ilość składników odżywczych posiadają szparagi zielone i fioletowe, wynikać to może z różnicy w uprawie, bowiem szparagi białe uprawiane są pod ziemią, nie mając żadnego kontaktu ze światłem słonecznym. Natomiast szparagi zielone i fioletowe wyrastają nad jej poziom, łapią promienie słoneczne i przy pomocy fotosyntezy wytwarzają dużą ilość kwasu foliowego, który odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. Szparagi są także źródłem beta-karotenu i witamy A, które wpływają pozytywnie na zmysł wzroku, poprawiają widzenie o zmierzchu i zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej, która prowadzi do utraty wzroku u ludzi starszych. Dodatkowo są zalecane dla matek karmiących ze względu na dużą zawartość wapnia. Już w starożytnym Rzymie, przypominający symbol falliczny szparag, był uznawany jako afrodyzjak, później dowiedziono, że kwas foliowy również wspomaga płodność. Bogaty w potas i magnez wspomaga także krążenie poprawiając potencję u mężczyzn, natomiast zawartość fitoestrogenów zwiększa popęd seksualny u kobiet.

Najbardziej popularne są szparagi zielone, ze względu na ich charakterystyczny aromat i mocny smak. Są bardzo delikatne i nie wymagają obierania, w przeciwieństwie do odmiany białej. Dzięki temu nie potrzebują długiej obróbki termicznej i można je przygotować na wiele sposobów.
Gotowane, smażone, grillowane, bądź pieczone mogą być łączone z wieloma składnikami i stanowić zarówno podstawę dania, lub jego dodatek.

Czy szparagi mogą szkodzić?

Jednak istnieje procent populacji, którym spożywanie szparagów może zaszkodzić. Ze względu na dużą zawartość puryn, które mogą powodować podwyższenie poziomu kwasu moczowego w organizmie, osoby cierpiące na kamienie nerkowe i dnę moczową nie powinny dołączać tego warzywa do swojego jadłospisu. Szparag ma jeszcze jedno bezpośrednie działanie na układ moczowy, który dla wielu osób stanowi wadę spożywania tego warzywa – asparagina, w którą szparag jest bogata, razem z S-metylmetioniną ulega rozkładowi, sprawiając, że w moczu powstaje mieszanka sześciu różnych pochodnych alkilowych, które w swoim składzie mają dodatkowo siarkę. Powoduje to, że u niektórych ludzi mocz po spożyciu szparagów ma dosyć nieprzyjemny zapach.

Jeśli zależy Ci na zróżnicowanej diecie, opartej na produktach sezonowych- koniecznie wypróbuj nasze 3 dni testowe, a przekonamy Cię, że dieta z nami nie jest nudna ani monotonna!

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

* pola obowiązkowe

Dołącz do grona zadowolonych klientów

Wypróbuj diety SuViBox i ciesz się urozmaiconą dietą dostarczaną codziennie do Twoich drzwi.