Blog

Tłuszcze w diecie pudełkowej

Czasem  pytacie czemu nasza dieta zawiera tłuszcz… Czemu polewamy sałaty sosami na bazie oleju…

Mamy nadzieję, że ten tekst przybliży Wam tę tematykę 😉

UWAGA! Jako jeden z nielicznych cateringów podajemy rozkład MAKROSKŁADNIKÓW każdego posiłku na codziennym menu, które dostajecie w paczce z daniami. Ogólne menu możesz sprawdzić – > TUTAJ

Jedni zachęcają do wykluczenia tłuszczów ze swego menu, inni podkreślają, że odgrywają one w naszym organizmie rolę bardzo ważną.

Jak wygląda zatem kwestia tłuszczu w menu?

Jak się okazuje, zdrowa dieta bez tej substancji obejść się nie może, choć nieodpowiednie tłuszcze, pojawiające się w nadmiernych ilościach, mogą w istocie stać się przyczyną wielu poważnych problemów ze zdrowiem. Co warto wiedzieć na temat tłuszczów? Jak pogodzić ich obecność w menu z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania?

Tłuszcz tłuszczowi nierówny

Tłuszcze stanowią dość szeroką i różnorodną grupę, a poszczególne rodzaje kwasów tłuszczowych mogą w różny sposób wpływać na nasz organizm. Nasycone kwasy tłuszczowe, do których zalicza się m. in. masło i smalec, są wprawdzie wyjątkowo popularne, jednak mogą się one przyczyniać do problemów związanych z masa ciała. Ich nadmiar w diecie wiąże się też z ryzykiem pojawienia takich problemów ze zdrowiem, jak zbyt wysokie stężenie złego cholesterolu czy miażdżyca. Znacznie bardziej przyjaznym dla zdrowia rozwiązaniem są jednonienasycone kwasy tłuszczowe, których źródłem jest m. in. oliwka z oliwy i awokado. Najlepszym rozwiązaniem dla naszego organizmu są jednak wielonienasycone kwasy tłuszczowe, mające pozytywny wpływ na naszą gospodarkę hormonalną, pracę mózgu oraz na stan naszej skóry. Do grupy tej zaliczają się tak znane i cenione składniki zdrowej diety, jak kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6.

Tłuszcze i ich rola w naszym organizmie

Tłuszcze wchodzą w skład wszystkich błon komórkowych naszego ciała, są niezbędne dla utrzymania odpowiedniej gospodarki hormonalnej oraz dla prawidłowej pracy mózgu. NNKT wpływają jednocześnie w znacznym stopniu na nasz wygląd. Brak odpowiednich ilości takich kwasów tłuszczowych może przecież prowadzić do wielu poważnych konsekwencji, takich jak problemy ze zbyt suchą skóra lub suchymi, łamliwymi paznokciami. Warto też pamiętać o tym, że brak tłuszczów w diecie może doprowadzić do poważnych niedoborów niektórych witamin. Dotyczy to witamin A, D, E i K, które są witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach. Co to znaczy? Że brak tłuszczu może poważnie utrudnić lub wręcz uniemożliwić naszemu organizmowi wchłanianie tych niezwykle ważnych dla zdrowia substancji.

Jakie produkty warto włączyć do swej diety?

Do dobrych tłuszczów, będących ważnym składnikiem zdrowej diety, zaliczają się w pierwszej kolejności kwasy tłuszczowe omega-3. Ich dobrymi źródłami są tłuste ryby morskie (makrela, łosoś i śledź) oraz takie produkty, jak pestki dyni, siemię lniane, orzechy włoskie czy tłoczone na zimno oleje. Z myślą o zdrowiu warto też włączyć do swej diety ziarna słonecznika i sezamu. Są one rewelacyjnymi źródłami kwasów omega-6. Kwasy te obecne są również w migdałach i orzechach laskowych, znaleźć je można także w pestkach moreli oraz w orzeszkach piniowych. Choć tłuszcze nasycone są niezbyt dobrym dodatkiem do menu, warto zrobić wyjątek dla oleju i masła kokosowego. Nadają się one do smażenia, a jednocześnie – są znacznie zdrowsze od masła czy smalcu.

Jakich tłuszczów lepiej unikać?

Do tych tłuszczów, które najlepiej wykluczyć swe swej diety, zaliczają się tłuszcze przetworzone. Tłuszcze trans i oleje utwardzone mogą stać się przyczyną wielu problemów zdrowotnych, a ich nadmierne spożycie może doprowadzić do rozwoju takich schorzeń, jak otyłość, cukrzyca lub choroba wieńcowa. W jakich produktach spożywczych znajdują się takie tłuszcze? W margarynach, chipsach, wielu słodyczach oraz w smażonych potrawach. Niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskiem może się też stać nadmiar tłuszczów nasyconych w diecie. Ich źródłem są produkty, które są cennymi składnikami zdrowej diety, jednak – właśnie ze względu na obecność tłuszczów nasyconych – powinny być stosowane z umiarem. Dotyczy to przede wszystkim tłustych mięs, jaj oraz nabiału.

Wykluczenie tłuszczów z diety może być poważnym błędem, podobnie zresztą jak zbyt częste sięganie po te produkty, w których znajdują się tłuszcze nasycone lub przetworzone. Pamiętajmy, że w przypadku tłuszczów powinniśmy zachować umiar i ostrożność, tak, by zawsze wybierać najbardziej korzystne dla naszego zdrowia kwasy tłuszczowe.

Tłuszcze w Cateringu Dietetycznym?

Naszym zdaniem – muszą być w każdej diecie, ale wykorzystywane rozsądnie i dobrze łączone 🙂

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

* pola obowiązkowe

Dołącz do grona zadowolonych klientów

Wypróbuj diety SuViBox i ciesz się urozmaiconą dietą dostarczaną codziennie do Twoich drzwi.