Blog
czy bmi zalezy od wieku
Oceń ten post:
Rate this post

Czy BMI zależy od wieku?

Rate this post

Chcesz posłużyć się BMI, aby sprawdzić prawidłową wagę? Zwróć uwagę, czy uwzględniasz odpowiednie wskaźniki. BMI zależy między innymi od Twojego wieku. Sprawdź, jak interpretować wynik i kiedy może być on niemiarodajny.

Czym jest BMI?

Twórcą BMI (z ang. Body Mass Index) był matematyk Adolf Quételet. W pierwszej połowie XIX wieku zaważył on zależność, jaka zachodzi między masą a wzrostem człowieka. Jak się okazało, waga rośnie proporcjonalnie do kwadratu wzrostu. W ten sposób naukowiec opracował wskaźnik, który jest używany na całym świecie do oceny masy ciała.

Jak obliczyć BMI?

Obliczenie BMI jest proste i sprowadza się raptem do jednego wzoru:

BMI = masa ciała (kg) / wzrost2 (m)

Łatwo obliczyć, że BMI osoby o wzroście 1,7 m i 55 kg wynosi 19. Czy jest to dobry wynik? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Jak jednak widzisz, BMI nie uwzględnia wielu czynników takich jak wiek czy aktywność fizyczna. Z tego powodu nie zawsze jest on miarodajny. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, osób starszych i sportowców.

Jak zmienia się BMI z wiekiem?

Organizm zmienia się przez całe życie. Ciężko jest zatem oczekiwać tego, że Twoja waga pozostanie niezmienna. Czy BMI zależy od wieku? Tak i jest to zupełnie naturalne. Zobacz, jak wskaźnik zmienia się wraz z wiekiem.

Zacznijmy od ontogenezy, czyli zespołu zmian fizjologicznych i anatomicznych w organizmie. Składają się na nią 3 etapy:

  1. Okres progresywny – trwa przez pierwsze 2 dekady życia. W jego trakcie dokonuje się wiele zmian na obszarze komórkowym, narządowym i tkankowym. Z kolei procesy anaboliczne przeważają nad procesami katabolicznymi.
  2. Okres stabilizacji – podczas niego dochodzi do równowagi w organizmie. Natomiast procesy kataboliczne i anaboliczne są równe.
  3. Okres inwolucji – ma związek ze starzeniem się organizmu. W tym czasie procesy kataboliczne przeważają nad procesami anabolicznymi.

Poszczególne okresy mają także znaczenie na wskaźnik BMI, który najlepiej odzwierciedla prawidłową wagę w okresie stabilizacji.

BMI u dzieci

Nie bez powodu do kontroli masy ciała dzieci używa się siatek centylowych, a nie samego BMI. W tym czasie bowiem poziom tkanki tłuszczowej jest znaczne wyższy w porównaniu do osób dorosłych:

  • okres niemowlęcy – 10-15%
  • dzieci w wieku 2 – 6 lat- 25%
  • chłopcy w wieku 7-10 lat – 15%
  • dziewczynki w wieku 7-10 lat – 25%
  • chłopcy w wieku 11-16 lat – 12%
  • dziewczynki w wieku 11-16 lat – 26%

Jak widzisz, w okresie poniemowlęcym poziom tkanki tłuszczowej może wynosić nawet 25% i jest to norma. Podobny wzrost następuje w okresie szkolnym u dziewczynek. W tym czasie bowiem rozbudowują się takie partie ciała jak uda, biodra czy piersi.

Z czasem jednak proporcje ciała stabilizują się i można skorzystać ze wskaźników BMI.

BMI u osób dorosłych

Body Mass Index najlepiej pokazuje prawidłową masę ciała w przypadku osób dorosłych. To właśnie wtedy procesy w organizmie stabilizują się i łatwiej jest określić prawidłową wagę.

Wskaźniki BMI dla osób dorosłych:

  • <18,5 – niedowaga,
  • 18,5 – 24,99 – prawidłowa waga,
  • 25 – 29,99 – nadwaga,
  • >30 – otyłość

Co jednak ważne, wskaźniki te ulegają zmianie wraz z wiekiem. Widać to zwłaszcza po 40 roku życia. Dlatego ważne jest, aby uwzględnić inną interpretację tego wskaźnika.

BMI u starszych

Chociaż mówi się o tym, że BMI można stosować do wszystkich dorosłych, warto przyjąć inną klasyfikację powyżej 40/50 roku życia.

W okresie starzenia się, czyli inwolucji, zmienia się wysokość i masa ciała. Dochodzi wtedy m.in.: do zaniku mięśni. Wzrost zaś ulega zmniejszeniu z powodu kompresji kręgów i kifozy kręgosłupa.

Jak interpretować BMI osób starszych? Na pewno nie w ten sam sposób, co w przypadku osób młodych. Prawidłowa waga znajduje się na innych wartościach tego wskaźnika:

  • 45 – 54 lata: BMI 22 – 27;
  • 55 – 64 lata: BMI 23 – 28;
  • ponad 64 lata: BMI 24 – 29.

Jak więc widzisz, dla osoby po 55. roku życia BMI na poziomie 25 nie świadczy jeszcze o otyłości. Jest to prawidłowa waga, którą warto utrzymać. Z drugiej strony nie należy jednak zapominać o tym, jak istotna jest dieta i aktywność fizyczna.

Kiedy BMI nie jest miarodajne?

Czasem możesz mieć wrażenie, że BMI nie pokazuje Ci prawidłowego wyniku. Przecież jesteś aktywny, szczupły i zdrowy. Dlaczego zatem według wskaźnika masz niedowagę lub nadwagę?

Po pierwsze pamiętaj, że Body Mass Index to tylko wskaźnik oceny masy ciała, który bierze pod uwagę wagę i wzrost. A w końcu na Twoje zdrowie ma wpływ wiele czynników. Aktywność fizyczna i dieta to jedne z nich. Masa ciała zaś jest wynikiem nie tylko masy tłuszczowej, ale również:

  • wieku;
  • masy mięśniowej;
  • zawartości wody w organizmie.

Widać to zwłaszcza przy osobach w różnym wieku. Jak już pisaliśmy, wskaźnik BMI dla osoby starszej jest inny niż dla osoby w wieku 20-40 lat. Dlatego nie należy porównywać tych danych ze sobą, nie uwzględniając pozostałych czynników.

BMI może okazać się także niemiarodajne w przypadku sportowców. Wyższa masa ciała może wynikać z większej zawartości tkanki tłuszczowej, a nie mięśniowej. Dlatego sportowcy częściej korzystają z procentowego pomiaru tkanki tłuszczowej, grubości fałdów czy obwodem pasa.

Wynik BMI może być również nieprawidłowy dla kobiet w ciąży. Zacznijmy od tego, waga kobiety, która spodziewa się dziecka, powinna być monitorowana przez lekarza. Pomoże on stwierdzić, czy masa ciała zmienia się prawidłowo.

Jak dbać o prawidłowe BMI w każdym wieku?

Za wysokie lub za niskie BMI może świadczyć o złych nawykach żywieniowych. Utrzymanie prawidłowej wagi nie jest dzisiaj łatwe. Siedzący tryb życia nie dostarcza wystarczającej ilości aktywności fizycznej. Dlatego Twoja dieta powinna być dostosowana do stylu, jaki prowadzisz.

W SuviBox możesz wybrać dietę pudełkową, która dostarczy Ci niezbędnych kalorii, aby utrzymać prawidłową wagę. Zdecyduj się na jadłospis lub skontaktuj się z naszym dietetykiem, aby pomógł Ci w wyborze.

Podsumowanie

Nie traktuj BMI jak wyroczni. Zamiast tego pomyśl o nim jak o wskazówce. Pamiętaj, że interpretacja wyniku zależy od Twojego wieku i aktywności fizycznej. Dlatego, aby cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką, zadbaj o ruch i dietę.

Oceń ten post:
Rate this post
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

* pola obowiązkowe

Rate this post

Dołącz do grona zadowolonych klientów

Wypróbuj diety SuViBox i ciesz się urozmaiconą dietą dostarczaną codziennie do Twoich drzwi.