Blog
Dieta odkwaszająca - co na odkwaszenie organizmu?
Oceń ten post:
Rate this post

Dieta odkwaszająca – co na odkwaszenie organizmu?

Rate this post

Dieta odkwaszająca, nazywana również dietą alkaliczną, to jadłospis, który ma na celu odkwaszenie organizmu dzięki produktom o charakterze zasadowym. Podejrzewasz u siebie zakwaszenie? Dowiedz się, czym jest równowaga zasadowo-kwasowa i w jaki sposób dieta jest w stanie Ci pomóc.

Czym jest równowaga zasadowo-kwasowa w organizmie?

Znana Ci ze szkoły skala pH odnosi się nie tylko do świata przyrody. Także nasze organizmy dążą do równowagi zasadowo-kwasowej. Dzięki niej są w stanie prawidłowo funkcjonować. Jej zaburzenie zaś może świadczyć o poważnej chorobie.

Zacznijmy od tego, że pH organizmu nie jest wszędzie takie samo. W przypadku krwi optymalne pH wynosi między 7,35 a 7,45. Odwrotnie jest w przypadku żołądka. Jego idealne pH jest bowiem na poziomie 1-2,5. Zaburzenie równowagi, czyli nadmiar lub utrata kwasu lub zasad może prowadzić do kwasicy i zasadowicy.

W zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej znaczący wpływ ma wątroba, która odpowiada za syntezę mocznika. Nie bez znaczenia są również pozostałe części przewodu pokarmowego. Utrata części żołądkowej (np.: wskutek wymiotów) może prowadzić do zasadowicy z powodu zmniejszenia ilości kwasu. Z kolei utrata treści jelitowej, spowodowana np.: przez biegunkę, może sprzyjać kwasicy.

Dieta odkwaszająca – mit czy prawda?

Zakwaszenie i dieta odkwaszająca to popularne w ostatnim czasie stwierdzenia. Na ile jednak mają one uzasadnienie i czy są prawdziwe? W jakim stopniu jedzenie może powodować kwasicę lub jej zapobiegać?

Zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej wynika z poważnych chorób. Jak jednak udowodniono, dieta nie wpływa na pH krwi. Co prawda, produkty wysokobiałkowe mogą zwiększać ilość kwasu, jednak nasz organizm jest w stanie sobie z tym poradzić.

Objawy zakwaszenia organizmu

Nie można jednak zapominać, że niewłaściwa dieta i spożywanie zakwaszających produktów może wpływać na stan nerek oraz wątroby, które są odpowiedzialne za metabolizm związków zasadowych i kwasowych. W wielu przypadkach nie są one zdrowe i mogą powodować objawy, kojarzone z zakwaszeniem organizmu:

  • brak energii;
  • zgaga;
  • zmiany skórne;
  • wypadanie włosów;
  • łamiące się paznokcie;
  • słabsza odporność;
  • ociężałość;
  • nerwowość i stany depresyjne.

Czy zatem dieta odkwaszająca to mit? Kwasica jest wynikiem poważnych chorób, na które nasz jadłospis ma niewielki wpływ. Jednak podstawowe założenia diety alkalicznej to przede wszystkim wybór zdrowych i pełnowartościowych produktów, przy jednoczesnym odstawieniu posiłków, które nie wpływają dobrze na organizm.

Z tego powodu, warto zdecydować się na zdrową i zbilansowaną dietę, która poprawi samopoczucie. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszych diet pudełkowych, które ułatwią zdrowe i regularne odżywianie. Jeśli nie wiesz, który jadłospis będzie dla Ciebie najlepszy, skorzystaj z darmowej pomocy naszego dietetyka, który pomoże Ci w wyborze.

Co na odkwaszenie organizmu?

Objawy, które kojarzymy z zakwaszeniem organizmu, mogą być spowodowane przez szereg czynników. Wpływ bowiem ma nie tylko dieta, ale także tryb życia, aktywność fizyczna czy odwodnienie. Warto zatem je osobno omówić.

Tryb życia i stres

Nie bez powodu na nasze samopoczucie wpływ ma tryb życia i stres. Kiedy żyjesz w pośpiechu, brakuje Ci czasu, aby zadbać o prawidłową dietę. W trakcie zakupów wybierasz proste i gotowe dania, które pozwalają Ci szybko zaspokoić głód. W międzyczasie wypijasz kilka filiżanek kawy, a wieczorami pozwalasz sobie na kilka piw lub lampek wina.

Jak się przekonasz, wymienione wyżej produkty, są bardzo kwasotwórcze i nie sprzyjają zdrowiu ani dobremu samopoczuciu. Zły tryb życia, w którym zapominasz o swoich potrzebach fizycznych, ma destrukcyjny wpływ na organizm.

Pij wodę

Niezależnie od tego, czy chcesz wypróbować dietę alkaliczną lub jakąkolwiek inną, ta rada jest zawsze aktualna. Bez odpowiedniej ilości wody możesz doprowadzić do odwodnienia organizmu. Przejawia się on:

  • bólami i zawrotami głowy;
  • rzadkim oddawaniem moczu;
  • brakiem apetytu;
  • sennością.

Ile wody pić? Co najmniej dwa litry dziennie. Pamiętaj również, że w czasie upałów lub wzmożonych treningów Twoje zapotrzebowanie wzrasta. Jeśli nie chcesz pić samej wody, możesz dodać do niej owoce lub listek mięty.

Polecane produkty alkaliczne

Produkty alkaliczne to takie, które są polecane na odkwaszenie organizmu. Są one również zasadotwórcze z uwagi na ich zasadowy poziom pH. Zaliczamy do nich:

  • warzywa i owoce – marchew, cytrynę, seler, szpinak, szparagi, kapustę, cukinię, borówki, sałaty, melon, gruszkę, kiwi; fasolę, cieciorkę, ziemniaki;
  • tłuszcze – olej lniany, awokado, oliwa z oliwek, olej kokosowy;
  • kasza gryczana, dziki ryż,
  • ocet jabłkowy;
  • migdały, pestki dyni;
  • zioła i herbaty ziołowe.

 

Jakich produktów unikać?

Na diecie odkwaszającej unika się produktów kwasotwórczych, które mają niskie pH. Z czego powinno się zrezygnować?

Produkty kwasotwórcze:

  • gotowe dania;
  • słodycze;
  • słodziki;
  • mocna kawa;
  • alkohol;
  • wędliny;
  • mięso wieprzowe, wołowe i cielęcina;
  • sery dojrzewające;
  • twaróg;
  • kefir;
  • jogurty;
  • ryby słodkowodne;
  • jaja;
  • produkty pszeniczne;
  • białe pieczywo;
  • wino;

Wiele produktów z tej listy nie jest zdrowa. Alkohol, słodycze, kawa, słodziki czy mięso w dużej ilości mogą zaszkodzić. Dlatego każda zdrowa i zbilansowana dieta ogranicza ich ilość w składzie. Warto je częściowo odstawić nawet wtedy, kiedy nie stosujemy diety odkwaszającej, a chcemy po prostu zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie.

Czy jednak całkowita rezygnacja z produktów kwasotwórczych jest uzasadniona? Jak pamiętasz z początku artykułu, organizm zawsze dąży do równowagi. Restrykcyjne diety nie są zatem wskazane. Pamiętajmy także, że ryby czy orzechy są cennym źródłem witamin i minerałów. Ich ograniczenie może zaś prowadzić do poważnych niedoborów.

Podsumowanie

Dieta odkwaszająca jest niczym innym jak zdrowym i zbilansowanym jadłospisem. Produkty kwasotwórcze to w większości przypadków takie, które nie wnoszą właściwości zdrowotnych, a tylko pogarszają Twoje samopoczucie.

Zamiast nich warto sięgać po nieprzetworzoną żywność, pełnoziarniste produkty oraz warzywa i owoce, które są nie tylko polecane na odkwaszenie organizmu, ale także na poprawienie jakości życia.

Oceń ten post:
Rate this post
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

* pola obowiązkowe

Rate this post

Dołącz do grona zadowolonych klientów

Wypróbuj diety SuViBox i ciesz się urozmaiconą dietą dostarczaną codziennie do Twoich drzwi.